Same, same but different – mer om mannekroppen

För ett tag sedan skrev jag några artiklar om att vara man och ha en taskig relation till min egen kropp. Del ett har i skrivande stund lästs av dryga 450 personer, del två inte riktigt lika många. Självfallet hade min tidigare låga självkänsla en stark bidragande orsak till att jag kände som jag gjorde. Samtidigt lärde jag mig en hel del av det och erfarenheterna i processen och det är jag faktiskt en sak jag är glad jag har med mig.

Nu inför julen har jag insett att Lotta och jag har levt lite väl dekadent ett tag, och jag har lagt på mig lite och blivit Fappy – Fat and Happy. Det kanske är dags att göra en liten insats igen. Den här gången är det dock en helt annan motivation och drivkraft än innan. Jag vill bli av med några kilo och hitta tillbaka till träningslusten igen. Punkt. För att hjälpa mig har sig sign’at upp på en Christmas Challenge hos min favorit Tom Venuto för att sporra mig att göra en extra insats. Jag har gjort det innan och tycker egentligen det är ett rätt inspirerande sätt att ”ta tag i saker”.

Och för att ha det klart – jag hatar ”bantning”! Det här är dock något annat. hela upplägget är rätt så vetenskapligt uppbyggd med input från flera olika dicipliner så som träningslära, psykologi, näringslära och en god del sunt bondvett. Man ska inte äta något speciellt, utan äta vanlig mat, men på lite annat sätt.  Det hela bygger på flera olika pilarer:

  • Tydligt mål: Vad är det jag önskar åstadkomma och varför vill jag dit. Målen beskrivs i termer av att man redan är där, och tankarna är hämtat utifrån NLP – Neuro-linguistic programming. Genom tydligt mål och en stark vision ”programmerar” jag kroppen för success. Dessutom ger jag mig själv möjlighet att mäta progression.
  • Kosthåll: Vi är alla olika, så en viktig del är givetvis att ta reda på vem är JAG och vilket näringsbehov har just jag utifrån hur jag tänker jobba. Kroppen är en avancerad manik, och visst – det går an att gå ner i vikt genom att enbart dra ner på vad man har i sig, men tanken här är att bygga mer variga livsstilsändringar på ett hälsosamt sätt. Nackdelen med att bara dra hårt ner på kaloriintaget är t.ex att kroppen sätts i ”svältberedskap”, så utöver fettet man förlorar så tappar man även muskler – och det kanske man inte vill. Genom att mäta kroppen och ange planerat aktivitetsnivå, kan man beräkna vad man förlorar och även korrigera kursen undervägs.
  • Träning: Såklart är träningen viktigt. Genom träning ökar man förbränningen och fast man håller en fast ”näringsskuld” på 20-30%, öker skulden i absoluta termer, vilket gör att man tappar vikt snabbare än genom enbart bantning. Dessutom – genom att öka muskelmassa (Nej tjejer – Ni behöver inte oroa er för att se ut som bodybuilders…) så ökar kroppens viloförbränning
  • ”Accountability”: Genom att delge sina mål, men även sina resultat i ett medlemsforum, kan man få peppning och råd av andra utifrån de resultaterna man får – eller inte får långsmed vägen. Det fungerar inte för alla, men för mig triggar det min tävlingsnärv – även om jag primärt tävlar med mig själv utifrån mina egna mått.

De av er som någonsin har varit på diet, bantat, svält er eller liknande vet att en av de tråkigaste delarna av det är att räkna kalorier. Just nu har jag gjort vissa basmål där jag vet ungefär kaloriinnehåll. Det gär att jag inte behöver räkna nitiskt. Dessutom håller jag grovkoll via telefon App’en My Fitness Pal. Därefter så ökar man antalet mål under dagen för att se till att man håller blodsocker nivån. Det innebär i praktiken att man äter 5-6 mål om dagen ungefär var tredje timme. Måltiden är satt tilsammans så man äter en planerat ratio av kolhydrater, fett och protein. Jag försöker 50-20-30 just nu. Sen kör man. Mäter. Och justerar kursen undervägs.

Måndag har jag kört i 3 veckor. Resultaten kommer, men det är klart – jag som de flesta andra har förväntningar om att något som har tagit lång tid att lägga dit ska gå snabbt som ögat att få bort. Det funkar ju inte riktigt så. Det jag har sett genom att mäta fettprocent och vikt, är att jag har lagt på mig musklatur samtidigt som jag tappat fettvikt. (efter dryga tre veckor minus 3 kg fett och plus 2 kg musklatur) Siffran på vågen är ungefär den samma, så nästa vecka blir det små justeringar – så får vi se vad som händer då.

Varför väljer jag att skriva om det här på bloggen då?

Jag vet att vi är många där ute som av olika skäl vill tappa lite vikt och behöver en nystart där knäppa dieter inte fungerar. Det här funkar och om någon är intresserad att veta mer kan jag gott tänka mig att vara ambasadör och berätta mera. Framför allt är det grymt att göra något där resultaten kommer direkt och syns så tydligt. OM det är så att det här väcker din nyfiken het och det är något du känner att du vill testa, kan jag gott tänka mig att vara ”studiecirkel ledare”.  Den här gången kör jag liiiite mer ödmjukt (och hänsynsfullt) – så fotona stannar än så länge på ett dolt forum. Blir jag nöjd kommer resultaten kanske här sen.

Medan vi inväntar det så kolla på några som verkligen skapat resultat på 49 eller 98 dagar innan: http://www.burnthefatinnercircle.com/

 

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *